Toward an Hybrid internal communication, organizational and learning
Vers une communication interne hybride, organisationnelle et apprenante
Abstract
The central issue of this research is to question the notion of hybridity
through the activity and internal communication methods of the Director of Internal
Communication in the company, in front of those of the organizational
communication teacher. We observe in this sense the results of an experiment, over
three consecutive years, of a transposition, in the context of university education,
of the uses of an internal communication model initially applied and studied in
company. This experiment leads us to the conclusion of a transferability, from one
world to another, of the model studied, which, although partial, allows us to
propose the observation and the definition, as future research paths, a form of
hybridity of internal communication that we call Hybrid Internal Communication.
La problématique centrale de cette recherche est de questionner la notion
d’hybridité à travers l’activité et les méthodes de communication du Directeur de
la communication interne en entreprise, devant celles de l’enseignant en
communication organisationnelle. Nous observons dans ce sens les résultats d’une
expérimentation, sur trois années consécutives, d’une transposition, dans le contexte
de l’enseignement universitaire, des usages d’un modèle de communication interne
initialement appliqué et étudié en entreprise. Cette expérimentation nous amène à
la conclusion d’une transférabilité, d’un monde à l’autre, des usages du modèle
étudié, laquelle, bien que partielle, nous permet de proposer le constat et la
définition, comme voies de recherche future, d’une forme d’hybridité de la
communication interne que nous dénommons Communication Interne Hybride.
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