Taking gender issues into account in schoolyards, from early childhood to adolescence. Case study in Bordeaux
La prise en compte des enjeux de genre dans les cours d’école, de la petite enfance à l’adolescence. Étude de cas à Bordeaux
Résumé
This final-year project explores the way in which local authorities take gender
issues into account in school yards, from nursery to secondary school. The
aim of this work is to understand the gender and diversity issues at each level
and the differences between them, as well as to analyse the ways in which
each institution deals with these issues when redeveloping and building
school grounds, and the obstacles to equal consideration of gender issues. A
qualitative approach was adopted, involving interviews with various players in
the local authorities and school yard redevelopment and construction
projects, as well as distributing and analysing a questionnaire for secondary
school students. The results of this work tend to show that the difference in
the extent to which gender issues are taken into account in the
redevelopment and construction of school grounds by the various local
authorities is not necessarily justified by the fact that the issues are less
important at different levels of education.
Ce travail de fin d’études explore la manière dont sont pris en compte les
enjeux de genre dans les cours d’école, de la crèche jusqu’au lycée, par les
collectivités. L’objectif de ce travail est de comprendre les enjeux de genre et
de mixité à chaque niveau et les différences qui les constituent, ainsi que
d’analyser les manières dont chaque institution se saisit de ces enjeux lors des
réaménagements et constructions de cours et les freins à une prise en
compte égale des questions de genre. Une approche qualitative a été
adoptée, en réalisant des entretiens avec différents acteur.rices des
collectivités et des projets de réaménagement et construction de cours, ainsi
qu’en distribuant et analysant un questionnaire à destination des lycéen.nes.
Les résultats de ce travail tendent à montrer que la différence de prise en
compte des questions de genre lors des réaménagements et constructions de
cours par les différentes collectivités n’est pas forcément justifiée par des
enjeux moindres selon les différents niveaux de scolarité.
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